Tot 2010 was het Tram Museum Rotterdam ondergebracht op de plek waar in 1904 de tramremise Delfshaven is gebouwd. Begin jaren ’80 heeft de RET deze vestiging als remise afgestoten en besloot de gemeente Rotterdam de remise te slopen en meer woningen en winkels te bouwen. Dankzij de inzet van de Tramweg Stichting, afdeling Rotterdam, kon echter een deel van de remise gespaard blijven en kon in september 1986 een bescheiden trammuseum voor publiek worden geopend.

Toch was niet te voorkomen dat ook het laatste deel van de remise Delfshaven een andere bestemming zou gaan krijgen en in november 2010 zijn zowel de historische voertuigen als de verzamelingen overgebracht naar de de remise Hillegersberg. Alle historische Rotterdamse trams zijn nu onder één dak samengebracht en van maart tot en met oktober zijn de trams voor publiek opgesteld op de volgende dagen:

Openstelling Trammuseum in 2017

• 25 maart      10:00 – 16:00 Bussendag
    het trammuseum is ook geopend, de pendelritten worden verzorgd door de bussen
  • 26 Mei          10:00 – 16:00 Museum geopend
  • 3 juni            10:00 – 16:00 Museum geopend
  • 1 juli             10:00 – 16:00 Museum geopend
  • 5 augustus   10:00 – 16:00 Museum geopend
  • 9 september 10:00- 16:00 Monumentendag/Museum geopend
  • 7 oktober     10:00 – 16:00 laatste open dag van het museum

Het museum is op andere dagen op aanvraag voor groepen geopend. Stel uw vraag via de contactpagina.

De toegang voor het museum, inclusief pendelrit naar het Centraal Station v.v. bedraagt 5 euro. Toegang met Rotterdam Pas bedraagt 1 euro.
Kinderen tot en met 12 jaar en 65plus: 2,50

In de winterperiode is het museum vanwege de kou in de remise niet open voor bezoekers.

De mooiste trams
Het museumcollectie telt naast alle historische Rotterdamse trams ook een aantal reeds geheel gerestaureerde trams. Zo bestaat de verzameling uit de paardentram uit 1881; de crèmekleurige wagens uit de periode 1911-1918; de okergele vierassers met het middenbalkon, die vanaf 1929 werden gebouwd, maar ook de ‘Delmez’, ‘Allan’ en ‘Schindler’. Ook een verzameling van historische foto’s, kaartjes, petten, kniptangen, oorkondes en een echte geldwisselaar behoort tot de verzameling. In de verkooptram zijn foto’s en ansichtkaarten van het tram materieel, boeken, pennen, sleutelhangers en andere openbaar vervoer relateerde zaken te koop.

Locatie
Het Trammuseum Rotterdam is gevestigd in de remise Hillegersberg aan de Kootsekade 19 in Rotterdam en uitstekend bereikbaar met het openbaar vervoer. Vanaf Rotterdam Centraal neemt u tramlijn 4 (richting Molenlaan) of tramlijn 8 (richting Kleiweg). Stap uit bij halte Kootsekade. Komt u met de trein? Stap dan uit bij Rotterdam Noord. En wilt u met de bus komen? Buslijn  174 stopt in de buurt.  Kijk voor een reisadvies op www.ret.nl.