Materieel van Stichting RoMeO

Dit is de materieeldatabase van Stichting RoMeO, klik op een voertuig voor de uitgebreide informatie over het betreffende voertuig.

NR 1 Tweeasser, 'tweeramer'
In 1905 werd de eerste elektrische tramlijn in Rotterdam in gebruik genomen. Door de Belgische fabriek Métallurgique werd in eerste instantie een twaalftal rijtuigen afgeleverd aan de Rotterdamsche Elektrische Tramweg Maatschappij (RETM).
NR 11 Tweeasser, 'tweeramer'

Nog in hetzelfde jaar 1905 zouden ook de rijtuigen 13 – 20 instromen bij de RETM, de voorloper van de RET. In tegenstelling tot de eerste twaalf rijtuigen waren deze voorzien van dwarsbanken, waarvan de leuning kon worden omgeklapt, zodat de passagiers zo veel mogelijk vooruit konden rijden.

NR 15 Kleine Schindler

In 1956 werd bij de Zwitserse fabriek Schindler A.G. een serie van vijftien lichtgewicht motorrijtuigen besteld, die kort daarop onder de nummers 1 – 15 in dienst zouden komen. Voortschrijdende inzichten hadden inmiddels een resoluut einde gemaakt aan het open middenbalkon en aan de wandelende conducteur.

NR 86 Tweeasser, 'drieramer'

In 1906 werden nieuwe rijtuigen aangeschaft, met name omdat op steeds meer lijnen de paardentrams werden vervangen door elektrische trams. De 21 – 70 serie, gebouwd bij het Belgische bedrijf Usines Ragheno en de serie 71 – 90 eveneens van Belgisch fabrikaat gebouwd bij L’Energie.

NR 109 Allan

Tram Allan, bouwjaar 1951.

NR 115 Allan motorrijtuig

Allan motorrijtuig, bouwjaar 1951.

NR 119 Tweeasser, 'drieramer'

In 1907 worden de elektrische motorwagens 107 – 126 afgeleverd. Deze zijn niet van Belgische, maar van Nederlandse makelij. De wagenbakken van deze rijtuigen waren vervaardigd in de meubelfabriek en wagenmakerij van Allan & Co., die destijds nog aan de Oudedijk was gevestigd.

NR 123 Allan motorrijtuig

Op basis van de resultaten met een tweetal proefwagens werd een serie van motor- en bijwagens aangeschaft, die qua techniek een afgeslankte versie van de proefwagens waren. De bijwagens werden vanaf 1948 tot 1950 afgeleverd en aanvankelijk achter vierassers in dienst gesteld.

NR 130 Allan motorrijtuig

NR 188 Open bijwagen

Tweeassig open paardentramrijtuig (serie 188-189).

Tot 1920 genummerd als 234

Bouwjaar: 1902 door Allan & Co. te Rotterdam

NR 192 Tweeasser, 'drieramer'

In 1908 verschenen nogmaals 25 wagens van hetzelfde type op straat: de nummers 127 – 151. Ditmaal waren de rijtuigen evenwel – afgezien van de elektrische uitrusting –  geheel door Allan gebouwd.

NR 210 Delmez

In 1924 werd door de RETM voor het laatst materieel aangeschaft bij Allan. Het betrof hier de serie 202 – 221. Deze motorwagens hadden als eerste trams een lengte van meer dan tien meter en zouden de laatste twee-assers in Rotterdamse dienst zijn.